Van Jpeg naar RAW en van RAW weer naar Jpeg.

Ooit als beginnend hobbyist ben ik begonnen met het fotograveren in Jpeg. Gewoon omdat ik niet beter wist. De camera, het instapmodel de Canon 400D, voldeed prima aan mijn verwachtingen. Op het internet zag ik de mooiste foto’s voorbij komen. Uiteraard behoorlijk bewerkt allemaal. Tja, dan moet je RAW schieten. Je hebt dat een veel groter bestand dan het jpeg, maar je kan het bewerken zoals jij dat wilt.

Al vrij snel kocht ik Photoshop en leerde het stapje voor stapje beter kennen. Uren zat ik (overigens met veel plezier) achter mijn beeldscherm. Inmiddels kwamen er ook opdrachten binnen. De eerste trouwreportage volgde… nadat ik meerdere back-ups had gemaakt van de ongeveer duizend foto’s begon het uitzoeken en bewerken. Voor de foto’s in hetzelfde licht maakte ik presets aan in Photoshop om tijd te winnen, maar het bleef ontzettend veel werk en kostte enorm veel tijd om de foto’s te bewerken.

Op een bepaald moment vroeg ik mij af of er niet een snellere manier zou zijn. Tja, direct Jpeg schieten in camera, maar die tijd heb ik gehad. En dan kun je jouw fotowerk niet serieus nemen. Bovendien ziet je werk er niet professioneel uit.

Of had ik het toch mis?

In 2010 kwam ik in contact met jpeg fotograaf Patrick Mollema. Hij beweerde dat, als je echt wil fotograferen, het rechtstreeks met jpeg uit camera kan doen. En dat beweert hij overigens nog steeds. Toen ik zijn werk bekeek, leek het erop dat de foto’s bewerkt waren. Althans, zo zou ik mijn foto’s nooit rechtstreeks uit de camera krijgen. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en besloot een cursus bij hem te gaan volgen. Inmiddels bezat ik een Canon 50D.

Na deze cursus lukte het mij om meer uit mijn camera te halen dan dat ik ooit voor mogelijk had gehouden. Nou moet ik wel zeggen dat de Canon in die tijd nogal wat beperkingen had en na een tijdje begon ik toch weer in RAW te fotograferen.

En toen kwam Fuji met al zijn mogelijkheden……..Ineens was het mogelijk om op verschillende film simulaties te schieten. En die film simulaties kun je dan ook weer aanpassen in de hoge lichten en donkere partijen, meer of minder kleur. Zelfs het dynamisch bereik kun je aanpassen naar de omstandigheden. En dat allemaal IN CAMERA!  kortom…. ongekende mogelijkheden voor jpeg fotografie, zonder urenlange nabewerkingen.

Test onderstaande foto: Geschoten in Jpeg. dus SOOC.

  • Filmsimulatie Pro Neg.
  • H-tone + 4
  • S-tone -2
  • Color + 4
  • DR 400
  • Iso 800

 

 

2 reacties op “Van Jpeg naar RAW en van RAW weer naar Jpeg.&rdquo

  1. Ik ben nog steeds onder indruk van de foto’s die je van de Ford gemaakt hebt. Ook de foto’s die je wel eens poste vond ik erg mooi.

    Mooie uitleg over hoe je hierin gegroeid bent.

  2. Zo herkenbaar,
    Ik fotografeer met de fuji x100f en xpro 2, mijn favoriete lens op de pro is de fujifilm 14mm f 2.8 en mijn tweede lens is de viltrox 56mm f1.4.
    Ik bewerk niet na, gewoon omdat ik moeilijk vind en ik eigenlijk heel tevreden ben met wat er uit de camera komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.